دفعات مسواک زدن زیاد سبب حذف پلاک دندانی می‌شود

دفعات مسواک زدن زیاد سبب حذف پلاک دندانی می‌شود

کی از دلایلی که دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند دفعات مسواک زدن زیاد باشد در واقع حذف پلاک دندانی است که به‌سرعت روی سطوح دندانی تشکیل می‌شود.

کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: چند دقیقه بعد از مسواک زدن روی سطوح دندانی موادی شروع به تجمع می‌کنند که اصطلاحاً پلاک دندانی نامیده می‌شوند.

دکتر حمزه هراتی در گفتگو با خبرنگار وب­دا، نیشابور، افزود: پلاک دندانی از مواد غذایی مصرف شده یا مواد معدنی موجود در بزاق ایجاد می‌شود.

کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان تصریح کرد: پلاک دندانی در صورتی که حذف نشود در ابتدا باعث التهاب لثه می‌شود که به آن ژنژیویت می‌گویند و رفته رفته پلاک از حالت نرم به حالت سخت تبدیل شده، که اصطلاحاً جرم نامیده می‌شود.

دکتر هراتی با اشاره به اینکه تشکیل جرم دندان در واقع یک فرآیند مخرب است، عنوان داشت: جرم دندان باعث تخریب لثه و بافت‌های نگه‌دارنده دندان می‌شود و لثه سالم را تبدیل به لثه بیمار و پرخون و ملتهب می‌کند.

وی تاکید کرد: چون بیماری لثه با درد همراه نیست، بیشتر وقت‌ها بیمار متوجه بیماری لثه خود نمی‌شود و سبب افزایش عمق شیار لثه شده و لثه چسبنده که سبب نگهداری دندان در حفرۀ استخوانی است را از بین برده، به‌دنبال آن استخوان تخریب می‌شود که در نهایت سبب لقی دندان می‌شود که در اصطلاح به این حالت بیماری پریودنتیت می‌گویند.

کارشناس مسئول سلامت دهان و دندان اضافه کرد: در پریودنتیت از بین رفتن استخوان و متعاقب آن از دست رفتن دندان‌ها بسیار اتفاق می‌افتد و تخریب استخوان گاهی آنقدر زیاد است که بعد از آنکه دندان‌ها از دست رفتند امکان جایگزینی آنها را بسیار مشکل می‌کند.

دکتر هراتی ادامه داد: بسیاری از مردم می‌پندارند جرم‌گیری برای دندان‌ها ضرر دارد و توجیه آنها این است که بعد از جرم‌گیری دندان‌های ما پوسیده شده یا لثه از بین می‌رود و بعضی حساس‌شدن دندان‌ها را بهانه کرده، از جرم گیری فرار می‌کنند.

وی گفت: جرم‌گیری نه تنها باعث پوسیدگی دندان‌ها نشده و لثه‌ها را از بین نمی‌برد بلکه جرم‌گیری و حذف جرم مانع تخریب و ازدست‌رفتن لثه‌ها می‌شود و لثه‌ها شاداب و کاملاً صورتی رنگ و بدون خونریزی می‌شوند و بوی بد دهان که متعاقب التهاب لثه‌ها ایجاد می‌شود هم از بین می‌رود.

دکتر هراتی با تاکید بر اینکه این باور غلطی در جامعه است که جرم‌گیری به مینای دندان آسیب می‌رساند، گفت: با آمدن تجهیزات روز به بازار و تجهیزات آلتراسونیک و نیز دقت در انجام جرم‌گیری صدمه‌ای به مینای دندان وارد نمی‌شود.

وی برای تسریع رفع حساسیت، استفاده از دهانشویه را توصیه و اضافه کرد: علت تصور پوسیدگی بعد از جرم‌گیری هم در حقیقت این است که این دندان‌ها پوسیدگی مختصری داشته‌اند و وقتی که جرم روی همان نواحی قرار گرفت عملاً هیچگونه مسواکی در آن نواحی زده نمی‌شود و این پوسیدگی‌های اندک در زیر جرم‌ها کم کم زیاد می‌شوند و وقتی که جرم‌گیری انجام می‌شود آن وقت وسعت پوسیدگی خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: چکاپ‌های منظم و استفاده صحیح از نخ دندان در جلوگیری از ایجاد جرم و پوسیدگی دندان بسیار موثر است و از طرفی روش صحیح مسواک‌زدن مانع رسوب مواد معدنی در اطراف دندان‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است که داشتن دندان‌های پوسیده به مراتب وضعیت بهتری از داشتن لثه‌های پر از جرم است زیرا پوسیدگی را به سهولت می‌توان ترمیم کرد ولی عدم جرم‌گیری ممکن است علیرغم داشتن دندان‌های سالم در زمان کوتاهی، بی‌دندانی را به دنبال داشته باشد.