با تغذیه مناسب از بروز فشارخون بالا پیشگیری کنیم

با تغذیه مناسب از بروز فشارخون بالا پیشگیری کنیم

بلقیس افگانه صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار وب‌دا در آبادان اظهار کرد: اگر فردی فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسب داشته باشد و فشار عصبی خود را کنترل کند می‌تواند از بروز بیماری فشار خون بالا تا حد زیادی جلوگیری کند.

وی در ادامه افزود: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است در حالی که میزان مصرف نمک در کشور ما دو تا سه برابر این مقدار برآورد شده است.

این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی آبادان همچنین گفت: آمارها نشان می‌دهد 16 و 9 دهم درصد جمعیت 15 تا 64 ساله ایران دارای فشار خون بالا هستند.

سرپرست مدیریت سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به فشار خون بالا باید تا حد امکان از خوردن غذاهای کنسروی،غذاهای مانده،غذاهای آماده،گوشت قرمز و به ویژه مصرف نمک پرهیز کنند و غذاهای دریایی و گوشت سفید را به صورت آب‌پز یا با روغن مایع گیاهی بسیار کم استفاده کنند.

وی به نقش مهم نمک در افزایش فشار خون اشاره کرد و گفت: باید مصرف غذاهای شور را از برنامه‌های غذایی خود حذف کنیم.

افگانه ادامه داد: در تایید نقش مهم نمک در افزایش فشار خون، تحقیقات جدید در کمیسیون پزشکی تحقیقاتی انگلیس نیز نشان داده است افرادی که نمک مصرفی روزانه خود را به 6 گرم، در روز کاهش داده‌اند، خطر سکته قلبی را تا 13 درصد کم کرده‌اند.

وی در پایان عنوان کرد: همه افراد سالم باید قبل از مبتلا شدن به بیماری فشار خون بالا از بروز این بیماری جلوگیری کرده و به صورت منظم فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.