آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE چیست؟

 

یکی از اولین سؤالات افرادی که می‌خواهند اپلای بکنند معمولاً این است که امتحان GRE (آزمون GRE) چه چیزی هست؟

ETS که برگزارکننده این آزمون هست به این شکل آن را تعریف می‌کند:
The smartest way to graduate and business school.

که یعنی هوشمندانه‌ترین راه برای ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسبوکار. این تعریف اطلاعت چندانی در اختیار ما قرار نمی‌دهد. بهتر است آن را به زبان ساده‌تری بیان کنیم.

تست GRE آزمونی است که تمام افرادی که می‌خواهند در مقاطع ارشد و دکترا در ایالاتمتحده آمریکا به تحصیل ادامه بدهند باید آن را بگذارند و نمره آن را به دانشگاه مقصد گزارش کنند. افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق و پزشکی رادارند از این قاعده مستثنا هستند و باید به ترتیب آزمون‌های LSAT و MCAT را بگذرانند. بعضی از مدارس کسبوکار هم هنوز GRE را قبول نمی‌کنند که البته تعداد آن‌ها در حال میل کردن به صفر است و اکثر مدارس معتبر کسبوکار در دنیا GRE را در کنار GMAT برای پذیرش قبول می‌کنند.

آزمون GRE چه تفاوتی با IELTS و TOEFL دارد؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که تست GRE مانند IELTS و TOEFL یک تست زبان است. اینیک تصور غلط است و اگر این‌طور بود همان تست‌ها کافی بودند و آزمون GRE اضافه به شمار می‌رفت. آزمون GRE درواقع یک تست منطق است و توانایی‌های تحلیلی شمارا مورد آزمون قرار می‌دهد. اهمیت این کار چیست؟
اولاً از کسی که قصد ورود به مقطع ارشد و دکترا را دارد انتظار می‌رود یک سری از توانایی‌های منطقی را کسب کرده باشد و بتواند استدلال‌های مختلف را حلاجی کرده، ایرادهای آن را درآورده و یک متن انتقادی (Critical) به هر موضوع علمی بنویسد. پس درواقع آزمون GRE این توانایی ها فرد را قبل از ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی (Graduate School) و مدارس کسبوکار (Business School) مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

ولی GRE واقعاً چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟ توانایی شما برای رویارویی با آزمون GRE. به نظر عجیب می‌آید، ولی این موضوع یعنی شما باید بلد باشید خوب از پس امتحان GRE برآیید.  باید استراتژی‌های مناسب برای رویارویی با هر سؤال و پاسخ دادن به هرکدام را به خوبی یاد گرفته باشید.

اهمیت آزمون GRE چیست؟

فهمیدیم امتحان GRE آزمون زبان نیست، بلکه یک تست منطق است و ارتباطی با تست IELTS و TOEFL ندارد. چرا این آزمون اهمیت دارد؟

این آزمون مهم است چون تنها ابزاری است که به افراد حاضر در کمیته پذیرش دانشگاه (Admission Committee) اجازه می‌دهد تا شمارا در کنار تمام متقاضیان دیگر که از کشورهای مختلف جهان مانند هند، چین، کره، یونان و … می‌آیند و خواهان گرفتن پذیرش هستند با یک سنجه استاندارد و یکسان مورد آزمون قرار بدهند و سپس همه را بدون در نظر گرفتن محل تحصیل، معدل و پیشینه افراد در یک طیف کنار هم قرار داده و بهراحتی مقایسه کنند.

پس برخلاف تمام آن چیزهایی که ممکن است شنیده باشید اهمیت تست GRE فوق‌العاده زیاد است. درواقع تست GRE از آزمون‌های IELTS و TOEFL بسیار مهم­تر است. چون همان‌طور که گفتیم تست‌های IELTS و TOEFL تست‌های زبان هستند و کافی است شما کف نمره موردنظر را کسب کنید تا پرونده آن‌ها بسته شود. آزمونی که در آن هرچقدر نمره بالاتری بگیرید بیشتر از سایرین خود را متمایز می‌کنید آزمون GRE است. پس فراموش نکنید که اهمیت تست GRE برای گرفتن پذیرش و پسازآن کمکهزینه تحصیلی (fund) بسیار بیشتر از آزمون‌های IELTS و TOEFL است و نیاز به نمره بالا در آن دارید. بر اساس رشته تحصیلی شما نمره موردنیاز در بخش‌های مختلف آزمون ممکن است تغییر کند.

انواع مختلف آزمون GRE کدامند؟

انواع تست GRE چیست؟
تست GRE خود به دو نوع Subject و General تقسیم می‌شود.

آزمون GRE Subject:

آزمون GRE Subject TEST از دروس تخصصی رشته‌هایی خاص مانند زیستشناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روانشناسی تشکیلشده و به داوطلبان این رشته‌ها کمک می‌کند تا بیشازپیش خود را متمایز کنند. اگر در این رشته‌ها تحصیل می‌کنید باید وبسایت دانشکده موردنظر را بررسی کنید تا از لزوم شرکت در این آزمون باخبر شوید. این نوع امتحان GRE بیشتر از این موردتوجه ما قرار نمی‌گیرد. در حل حاضر (بهار ۹۶) این آزمون تنها سه بار در سال و بهصورت کاغذی (paper-based) توسط سازمان سنجش در ایران برگزار می‌شود.

آزمون GRE General:

آزمون اصلی که آن را بهعنوان GRE می‌شناسیم GRE General TEST  است که هر هفته در سنترهای مختلف و شهرهای مختلف ایران بهصورت منظم و کامپیوتری برگزار می‌شود. از این نظر دست شرکتکنندگان در انتخاب زمان و مکان مناسب باز است و می‌توانند زمان کافی برای آماده‌سازی قبل از این آزمون برای خود در نظر بگیرند.

 

ساختار کلی آزمون GRE چگونه است؟

روزی که قرار است در آزمون GRE شرکت کنید با چه چیزی روبرو خواهید شد؟

اولاً این آزمون بسیار زمان‌گیر است و شما بیش از ۴ ساعت با کل فرایند امتحان از تأیید هویت گرفته تا نظرسنجی و انتخاب دانشگاه‌ها برای گزارش نمره درگیر خواهید بود.

چیزی که با آن مواجه می‌شوید ۳ بخش مختلف است که باید به سوالات هرکدام پاسخ بدهید. اولین بخش سؤالات Analytical Writing Assessment هستند که باید دو writing مختلف بنویسید و در آن‌ها به تحلیل‌های منطقی بپردازید که متفاوت با آزمون‌های TOEFL و IELTS هستند. برای نوشتن هرکدام از این writing ها ۳۰ دقیقه فرصت دارید.

پسازآن وارد بخش اصلی امتحان می‌شوید که خود از ۲ بخش تشکیلشده است: Verbal Reasoning و Quantitative Reasoning

Verbal Reasoning:

بخش وربال همان بخششی است که دانشجویان آن را بهعنوان تست زبان می‌شناسند و درواقع توانایی‌های تحلیل زبانی فرد را موردسنجش قرار می‌دهند که یکرشته فلسفی بسیار مهم در قرن بیستم میلادی می‌باشد. این بخش مجموعه‌ای از سوالات جاخالیبا عنوان‌های Text Completion و Sentence Equivalence و همچنین بخش درک مطلب یا Reading Comprehension را شامل می‌شود. دو مجموعه سؤال ۲۰ تایی که هرکدام ۳۰ دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی دارند را پیش رودارید.

Quantitative Reasoning:

بخش کوانت توانایی تحلیل کمیتی یا ریاضی فرد را موردسنجش قرار می‌دهد، مباحث سؤالات چندان دشوار نیست، ولی مجدداً سعی می‌شود با ایجاد پیچیدگی‌های زبانی و منطقی، انعطافپذیری ذهن فرد مورد ارزیابی قرار گیرد. سرفصل‌های این بخش شامل جبر، آمار و احتمالات، هندسه و … می‌باشد که خود در قالب‌های مختلف مانند Quantitative Comparison  یا مقایسه و سوالات حل مسئله که جواب ممکن است بهصورت واردکردن عدد، چندگزینه‌ای یا چند جوابی باشد مورد سؤال قرار می‌گیرند. دو مجموعه سؤال ۲۰ تایی که هرکدام ۳۵ دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی دارند را پیش رودارید.

نکته مهم یادگیری این موضوع است که با هر گروه از سوالات چگونه و با چه استراتژی روبهرو شویم و بتوانیم آن‌ها را به بهترین شکل پاسخ دهیم.