کمبود فضای آزمایشگاهی آموزشی

کمبود فضای آزمایشگاهی آموزشی

دکتر جلیلی معاون آموزشی دانشگاه را در بازدید روز شنبه 12 دی‌ماه 94 دکتر قاضی خوانساری مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر احمدیان رییس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی و هیئت‌رئیسه دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی همراهی کردند.
در این بازدید ابتدا دکتر قنبری معاون آموزشی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در خصوص راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی توضیحاتی داد و گفت: صرفه‌جویی در منابع انسانی، صرفه‌جویی در منابع مالی، مدون شدن، شفاف شدن برنامه آموزشی و مهارت افزایی از مزایای این کارگاه‌ها است.
وی در ادامه افزود: با توجه به هدف اصلی اجرای کارگاه‌ها که پوشش دهی و ارائه بهینه واحدهای عملی آزمایشگاهی بود، در ابتدا کوریکولوم های آموزشی رشته‌های تحصیلی دانشکده موردبررسی قرارگرفته و عناوین مشابه با یکدیگر ادغام شدند به‌این‌ترتیب مجموعاً تعداد 41 واحد درسی عملی غیرمشابه درکل دروس ارائه شونده در دانشکده برای برگزاری کارگاه موردبررسی و برنامه‌ریزی قرار گرفت.
معاون آموزشی دانشکده به نحوه طراحی برنامه‌ریزی کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با درنظرگرفتن شمار ورودی‌های هرسال، تعداد دانشجویان واجد شرایط این دانشکده برای شرکت در کارگاه‌های مختلف در حدود 565 دانشجو است. در این مرحله تعداد 38 عنوان کارگاه برای اجرا به تایید رسید. با احتساب تکرار بعضی از کارگاه‌ها تعداد حدود 60 کارگاه آموزشی برای یک دوره (معادل یک سال تحصیلی) برنامه‌ریزی‌شده است.
وی افزود: به‌منظور ارتقاء سطح کیفی سنجش میزان رضایت‌مندی شرکت‌کنندگان، فرم نظرسنجی طراحی‌شده و در پایان کارگاه‌ها در اختیار دانشجویان برای گرفتن نظرات ایشان قرارمی گیرد.
همچنین، کارگاه‌های آموزشی با توجه برنامه‌ریزی انجام‌شده طبق لیست ارائه‌شده درسایت از تاریخ 4 مهر 94 کارگاه‌های آموزشی با حمایت معاونت محترم آموزشی دانشگاه شروع به کارکرد.
دکتر قنبری اظهار داشت: طی مکاتباتی که با معاونت آموزشی دانشگاه انجام پذیرفت ظرفیت مازاد کارگاه‌های آموزشی به مراکز دانشکده‌ها اعلام و نسبت به ثبت‌نام دانشجویان متقاضی شرکت در کارگاه‌های آموزشی از سایر دانشکده‌ها اعم از دانشکده علوم تغذیه رژیم‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات جراحی سینا (به تعداد 16 نفر) اقدام لازم صورت گرفت برنامه و زمان حضور در این کارگاه‌ها به متقاضیان اعلام شد.
وی در پایان سخنان خود گزارشی از کارگاه‌های برگزارشده ارائه داد و گفت: 3 دوره کارگاه سنتز مواد سرمهندسی بافت مشخصه یابی، 4 دوره کارگاه کشت سلولی، 2 دوره کارگاه HPLC، 2 دوره کارگاه استخراج و تمایز سلول‌های بنیادی، 3 دوره کارگاه کشت باکتری وفرمنتیشن، 2 دوره کارگاه GC، 2 دوره کارگاه کار با Spectrophotometer و برگزاری اولین دوره کارگاه استخراج DNA را نیز داشتیم.
در ادامه این جلسه دکتر جلیلی، گفت: پیشنهادی که در اواخر سال گذشته در دانشکده مطرح شد برای من ایده جالبی بود. کمبود فضای آزمایشگاهی آموزشی دغدغه من و دوستان در دانشکده بوده و بارها در این مورد صحبت شده که دانشجویان تحصیلات تکمیلی فقط کلاس‌های تئوری دارند و حتی کارهای عملی را هم به شکل تئوری در کلاس انجام می‌دهند که این صورت خوشی برای دانشگاه ندارد.
وی در ادامه افزود: خوشبختانه با تلاش و همکاری دوستان این کارگاه‌ها راه‌اندازی شد و امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسبی که انجام‌گرفته این کارگاه‌های آموزشی خوبی پیش برود و از حداکثر منابع به‌صورت مطلوب استفاده شود.
معاون آموزشی دانشگاه گفت: من فکر می‌کنم یک ارتباط جدی باید بین این کارگاه‌ها و دروس ایجاد شود و این امر در مستقر شدن این برنامه و تبدیل‌شدن آن به یک مطالبه آموزشی خیلی کمک‌کننده هست و از حالت کارگاه اختیاری درآمده به قسمتی از برنامه مدون آموزشی تبدیل می‌شود که در تحصیلات تکمیلی که لازمه استمرار و استقرار این موضوع هست.
دکتر جلیلی ابراز امیدواری کرد و افزود: ان‌شاءالله این کار به‌خوبی در دانشکده فناوری‌های نوین و دیگر دانشکده‌ها انجام شود و تأکید من این است که این کارگاه‌ها باید ازنظر سطح کیفی و میزان موفقیت ارزشیابی شود؛ و چون این کارگاه‌ها بخشی از واحدهای درسی الزامی دانشجویان است باید ترتیبی اتخاذ شود که در ارزیابی نهایی دانشجویان نیز وارد شود.
در پایان دکتر جلیلی و دکتر احمدیان و هیئت‌رئیسه دانشکده از بخش‌های مختلف آزمایشگاه دیدن کردند.